Egzamin dyplomowy I stopnia składa się z:
- pytania nr 1 z zakresu wiedzy podstawowej,
-
pytania nr 2 z zakresu wiedzy kierunkowej,
- pytania nr 3 z wiedzy specjalnościowej związanej z obszarem tematycznym pracy.
GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH
1. Kształcenie w zakresie zarządzania infrastrukturą IT
Obejmuje przedmioty:
- Outsourcing i insourcing informatyczny
- Inżynieria procesów biznesowych
- Usługi sieciowe
Treści kształcenia: Zapoznanie z pojęciami outsourcingu i insourcingu informatycznego. Przesłanki stosowania outsourcingu IT. Kryteria podziału outsourcingu IT. Modele outsourcingu i insourcingu.
Korzyści, koszty i ryzyko związane z outsourcingiem i insourcingiem IT. Zarządzanie outsourcingiem informatycznym: analiza decyzyjna outsourcingu, wybór dostawcy/dostawców usług, konstruowanie
kontraktu outsourcingowego, implementacja outsourcingu usług informatycznych, monitorowanie i kontrola realizacji kontraktu. Stan i perspektywy rozwoju outsourcingu IT. Strategiczne spojrzenie na
procesy. Integracja obszarów funkcjonalnych organizacji. Proces innowacji w obszarze IT. Automatyzacja procesów biznesowych. Zastosowanie diagramów aktywności i notacji modelowania procesów
biznesowych (Business Process Modeling – BPM). Przeprojektowanie pracy; wpływ automatyzacji na procesy pracy. Osiąganie bezpieczeństwa i zgodności procesów. Globalne rynki wirtualne. Historia sieci
komputerowych, model ISO-OSI, rodzaje i topologie sieci. Techniczna infrastruktura sieci komputerowych. Definicja, architektura, publikowanie usług sieciowych. Standardy i protokoły obowiązujące w
usługach sieciowych. Języki znaczników używane w usługach sieciowych. Adresacja w sieciach. DNS. Routing w sieciach IP. Wyszukiwanie i wykorzystywanie usług sieciowych. Model polityki bezpieczeństwa.
Wady i zalety usług sieciowych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Opanowanie wiedzy z zakresu outsourcingu i insourcingu informatycznego poznanie reguł zarządzania relacjami z zewnętrznym dostawcą/dostawcami;
poznanie podstawowych strategii (modeli) outsourcingu i insourcingu; znajomość tendencji rozwojowych rynku usług outsourcingowych z zakresu IT. Zdobycie wiedzy z zakresu procesów biznesowych, ich
automatyzacji oraz notacji ich modelowania. Poznanie podstawowych informacji związanych z infrastrukturą sieciową w przedsiębiorstwie. Poznanie podstawowych informacji związanych z usługami
sieciowymi, umiejętność definiowania i użytkowania usług sieciowych oraz ich doboru.
Poznanie podstawowych informacji związanych z infrastrukturą IT w przedsiębiorstwie, metody projektowania, budowy i wykorzystywania systemów IT, zdolność oceny przydatności systemów oraz ich wpływu
na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, umiejętność korzystania z nowoczesnych technologii IT. Poznanie podstawowych informacji związanych z usługami sieciowymi, umiejętność definiowania i użytkowania
usług sieciowych oraz ich doboru.
2. Kształcenie w zakresie projektowania i programowania
Obejmuje przedmioty:
- Metodyka zarządzania projektami informatycznymi
- Inżynieria oprogramowania
- Efektywność przedsięwzięć informatycznych
Treści kształcenia: Organizacja i zarządzanie projektami informatycznymi: istota problemu, podstawowe pojęcia i definicje. Podstawowe metodyki zarządzania projektami (PMI/IPMA, Prince 2, ITIL, RUP,
metodyki wdrożeniowe ASAP/GlobalSAP/Sprint). Zarządzanie zakresem, budżetem i czasem w projektach informatycznych (PCTS target). Konstruowanie struktury podziału prac (WBS) oparte na produktach
(PBP). Zarządzanie zintegrowane (metoda wartości wypracowanej – earned value). Narzędzia wspomagające kierownika projektu (Project). Planowanie systemów informacyjnych i identyfikacja projektu oraz
wybór, zbieranie wymagań i ich strukturalizacja, modelowanie procesów. Koncepcyjne i logiczne modelowanie struktur danych systemów informatycznych. Implementacja i praca w systemie, utrzymanie
systemów, wpływ zarządzania zmianami na systemy. Wybór strategii oraz analiza opłacalności. Zarządzanie modelem. Prosta i zaawansowana specyfikacja wymagań. Zasady projektowania oprogramowania.
Modelowanie oprogramowania. Główne metodyki tworzenia oprogramowania. Przegląd języków programowania. Zasady tworzenia bezpiecznego oprogramowania. Ocena efektywności przedsięwzięć informatycznych
oparta na analizie CBA (Cost-Benefits Analysis): procedura badania efektywności, identyfikacja i kwantyfikacja nakładów, kosztów i efektów, ocena metodami finansowymi (NPV, IRR, MIRR) i dedykowanymi
(TCO, ekonomika informacji, inne metody dedykowane).
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Poznanie planowania systemów informacyjnych oraz zarządzania projektem, wyboru strategii wraz z analizą opłacalności, zarządzanie
bezpieczeństwem systemu informatycznego i informacji, standaryzacji audytu systemów informatycznych. Poznanie najlepszych praktyk i wspomagających je narzędzi zarządzania zakresem, budżetem i czasem
w projektach informatycznych. Opanowanie warsztatu kierownika projektów informatycznych (podstawowe metodyki i aplikacje klasy Project). Nabycie umiejętności specyfikacji wymagań oprogramowania.
Poznanie zasad projektowania, modelowania i tworzenia oprogramowania z wykorzystaniem poznanych metodyk. Zapoznanie się z działaniami w zakresie kontroli i utrzymania oprogramowania. Nabycie
praktycznych umiejętności prowadzenia oceny efektywności przedsięwzięć informatycznych metodami finansowymi (NPV, IRR, MIRR) i dedykowanymi (TCO, ekonomika informacji) z użyciem funkcjonalności
arkuszy kalkulacyjnych i kalkulatorów ROI/TCO.
3. Kształcenie w zakresie systemów inteligentnych w biznesie
Obejmuje przedmioty:
- Business Intelligence w przedsiębiorstwie
- Data Mining
Treści kształcenia: Podstawy analityki biznesowej. Istota rozwiązań Business Intelligence (BI) w małych i średnich firmach. Podstawowe komponenty BI. Przykładowe zastosowania BI w procesie
wspomagania menedżera w wiedzę przy podejmowaniu decyzji. Narzędzia i środowiska wspomagające tworzenie BI w firmie. Elementy metodyki wdrożenia rozwiązań BI w wybranych środowiskach. Koncepcja data
mining w odkrywaniu wiedzy z baz danych. Pojęcie i charakterystyka wiedzy oraz jej możliwych źródeł. Charakterystyka możliwości i ograniczeń istniejących rozwiązań technologicznych w kontekście
właściwości źródeł wiedzy, takich jak: zmienność w czasie, niekompletność i niepewność, oraz form i struktur ich reprezentacji. Przygotowanie danych. Eksploracja baz danych. Typowe algorytmy data
mining. Drzewa decyzyjne, reguły asocjacyjne, clustering, sieci neuronowe i inne techniki w pozyskiwaniu wiedzy biznesowej. Metody oceny jakości reguł decyzyjnych. Interpretacja wyników. Wizualizacja
wiedzy. Przykłady użytecznych narzędzi korzystających z data mining. Zastosowania.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Poznanie technologii Business Intelligence i ukazanie praktycznych możliwości wykorzystania BI w przedsiębiorstwie; umiejętność praktycznego
rozwiązywania zapytań biznesowych i wizualizacji wyników przy wykorzystaniu przykładowego środowiska BI; poznanie podstawowych kierunków zastosowań systemów inteligentnych w biznesie; umiejętność
formułowania potrzeb biznesu adresowanych do określonych rozwiązań sztucznej inteligencji; umiejętność korzystania z wybranych technologii i metod do budowy systemów inteligentnych w biznesie.
4. Kształcenie w zakresie planowania biznesu
Obejmuje przedmioty:
- Biznes plan
- Prognozowanie i symulacja w biznesie
Treści kształcenia: Przedmiot i zadania biznesplanu. Adresaci biznes planu. Strategie biznesowe. Analiza mikro- i makrootoczenia. Poszukiwanie źródeł finansowania przedsięwzięć rozwojowych. Analiza
rynku konkurencji. Analiza rynku klienta. Analiza marketingowa w biznes planie. Dokumentowanie wyników finansowych w biznesplanie. Retrospektywna a prospektywna analiza finansowa. Prognozowanie
ekonometryczne. Modelowanie i prognozowanie zjawisk sezonowych. Modele wielorównaniowe. Analiza mnożnikowa. Modelowanie i prognozowanie zmiennych jakościowych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Rozumienie istoty, zasad i instrumentów biznesplanu; stosowanie biznesplanu w projektach rozwojowych przedsiębiorstwa. Prognozowanie lub symulowanie
prawidłowości ekonomicznych z zastosowaniem standardowego oprogramowania.