Egzamin dyplomowy I stopnia składa się z:
-
pytania nr 1 z zakresu wiedzy podstawowej,
- pytania nr 2 z zakresu wiedzy kierunkowej,
- pytania nr 3 z wiedzy specjalnościowej związanej z obszarem tematycznym pracy.
GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH
1.Kształcenie w zakresie zarządzania, prawa i etyki
Obejmuje przedmioty:
- Zarządzanie strategiczne
- Prawo, etyka i własność intelektualna
Treści kształcenia: Istota strategii i zarządzania strategicznego. Szkoły i nurty zarządzania strategicznego. Wizja, misja i cele strategiczne organizacji. Metody strategicznej diagnozy, analizy i
oceny dalszego i bliskiego otoczenia organizacji oraz jej wnętrza. Metody planowania strategicznego. Struktura strategii. Uwarunkowania wyborów strategii. Wdrażanie strategii. Poziomy i rodzaje
strategii. Rodzaje i źródła przewagi konkurencyjnej. Strategie konkurencji i współpracy. Strategie zachowawcze i elastyczne. Strategie globalne i lokalne. Modele biznesu.
Uwarunkowania prawne prowadzenia działalności gospodarczej. Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym. Ochrona własności materialnej i intelektualnej. Umowy w handlu elektronicznym
Obszary badawcze etyki. Etyka a prawo. Wartości, ideały i sankcje moralne. Etyka jako element kultury organizacyjnej. Konflikty wartości w procesie zarządzania. Etyczne aspekty procesów
globalizacyjnych. Chrześcijaństwo i inne religie a etyka. Kultura etyczna i etyka w wybranych krajach. Etyka w zarządzaniu. Etyka pracy. Etyczne otoczenie rynku kapitałowego. Etyczne aspekty
konkurencji. Etyka w marketingu i reklamie. Zawodowe kodeksy etyczne. Ochrona własności intelektualnej.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Rozumienie istoty, zasad i prawidłowości zarządzania strategicznego; rozumienie i wykorzystanie metod analizy strategicznej i planowania
strategicznego do rozwiązania problemów zarządzania strategicznego, dokonywania wyborów optymalnych strategii. Podstawy rozumienia natury i źródeł prawa; interpretowanie i stosowanie prawa w
praktyce. Umiejętność rozumienia zasad etycznych. Zdolność oceniania etycznych aspektów funkcjonowania organizacji; wybór właściwych zachowań z punktu widzenia etyki.
2. Kształcenie w zakresie rachunkowości i finansów
Obejmuje przedmioty:
- Rachunkowość zarządcza
- Finanse menedżerskie
Treści kształcenia: Przedmiot i zadania rachunkowości zarządczej. Klasyfikacja kosztów działalności przedsiębiorstwa. Wycena kosztów do celów sprawozdawczości finansowej. Szacowanie kosztów stałych
i zmiennych. Rachunek kosztów działań. Analiza progu rentowności. Analiza wrażliwości zysku. Decyzje cenowe. Rachunki i decyzje inwestycyjne. Budżetowanie przychodów, kosztów i wyników.
Zrównoważona karta wyników. Rachunkowość zarządcza a controlling. Zarządzanie efektywnością procesów biznesowych. Informatyczne wspomaganie rachunkowości zarządczej.
Struktura działu finansowego przedsiębiorstwa i instytucji finansowej. Decyzje menedżera finansowego. Dochód i ryzyko – pomiar. Długoterminowe decyzje inwestycyjne – efektywność i ryzyko.
Długoterminowe decyzje finansowe. Analiza finansowa w przedsiębiorstwie i instytucji finansowej. Tworzenie portfela inwestycyjnego. Podstawy wyceny i analizy ryzyka instrumentów finansowych. Nowe
instrumenty finansowania.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Rozumienie istoty i zasad rachunkowości zarządczej przedsiębiorstwa; projektowanie systemów kosztów przedsiębiorstwa; zarządzanie kosztami i
efektywnością, zarządzanie informacją zarządczą.
Rozumienie istoty, zasad i instrumentów zaawansowanego zarządzania finansami, stosowanie narzędzi finansowych w podejmowaniu decyzji w zakresie inwestowania i finansowania w przedsiębiorstwie i
instytucji finansowej, znajomość niektórych zaawansowanych narzędzi wyceny i analizy ryzyka.
3. Kształcenie w zakresie systemów informacyjno-decyzyjnych w biznesie
Obejmuje przedmiot:
- Systemy informacyjno-decyzyjne w biznesie
Proces kształcenia: Generacje systemów: systemy transakcyjne, systemy informacyjno-analityczne, systemy doradcze Procesy decyzyjne w obiektach gospodarczych. Systemy informacyjno-sprawozdawcze.
Systemy klasy ERP i ich podział. Relacje między systemem informacyjnym a biznesem. Planowanie systemów informacyjnych: planowanie infrastruktury i finansowanie. Systemy informowania kierownictwa.
Systemy wspomagania decyzji. Systemy wczesnego ostrzegania. Podstawowe technologie istotne dla omawianych rozwiązań informatycznych: hurtownia danych, wielowymiarowa dynamiczna analiza danych
OLAP, eksploracja danych, portal korporacyjny. Charakterystyka narzędzi analitycznych (pożądane funkcje oraz obszary zastosowań). Prezentacja i dystrybucja informacji. Wizualizacja informacji.
Ontologie w biznesie. Analiza możliwości zastosowania narzędzi informatycznych dla konkretnych problemów informacyjno-decyzyjnych w różnych dziedzinach.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Poznanie zagadnień i specyficznych pojęć związanych z systemami informacyjno-decyzyjnymi. Umiejętność jednoznacznego wykorzystania systemów
informacyjno-decyzyjnych do zagadnień związanych z biznesem. Wykorzystanie systemów informacyjno-decyzyjnych w obiektach gospodarczych. Przegląd dostępnych systemów informacyjno-decyzyjnych dla
biznesu. Wskazanie wykorzystania tych systemów w obiekcie gospodarczym. Przedstawienie podstawowych tendencji rozwojowych systemów informacyjno-decyzyjnych.