Egzamin dyplomowy I stopnia składa się z:
- pytania nr 1 z zakresu wiedzy podstawowej,
-
pytania nr 2 z zakresu wiedzy kierunkowej,
- pytania nr 3 z wiedzy specjalnościowej związanej z obszarem tematycznym pracy.
GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH
1. Kształcenie w zakresie matematyki i statystyki w biznesie
Obejmuje przedmioty:
- Matematyka
- Statystyka w biznesie
Treści kształcenia: Przestrzenie liniowe Rn. Liniowa zależność wektorów. Baza przestrzeni liniowej. Podprzestrzenie liniowe. Rachunek macierzowy. Wyznaczniki i rząd macierzy. Macierz odwrotna. Układy
równań i nierówności liniowych. Przestrzenie metryczne. Ciągi liczbowe. Liczba Eulera i jej znaczenie w ekonomii. Granica i ciągłość funkcji jednej zmiennej. Rachunek różniczkowy funkcji jednej
zmiennej. Ekstrema lokalne i globalne. Całka nieoznaczona. Całka oznaczona. Całka niewłaściwa. Równania różnicowe i różniczkowe. Funkcje wielu zmiennych: pochodne częściowe, ekstrema funkcji –
zastosowania ekonomiczne. Całka podwójna.
Definicja prawdopodobieństwa, twierdzenie Bayesa. Definicja, własności i zastosowania wybranych rozkładów skokowych i ciągłych zmiennych losowych. Zmienna losowa wielowymiarowa. Niezależność i
korelacja zmiennych losowych. Twierdzenia graniczne. Estymatory i ich własności, estymacja przedziałowa. Weryfikacja hipotez statystycznych.
Badania statystyczne – rodzaje badań, proces badania statystycznego, prezentacja tabelaryczna i graficzna danych statystycznych, wykorzystanie wyników badań statystycznych. Organizacja badań
statystycznych, skale pomiarowe, jedno- i wielowymiarowe cechy statystyczne, tabelaryczne i graficzne przedstawienie wyników pomiarów, parametry empiryczne położenia i rozrzutu szeregu szczegółowego
i punktowego, rozkłady empiryczne. Szeregi rozdzielcze i ich parametry, miary koncentracji, analiza indeksowa, wskaźniki współzależności dla danych w skalach słabych i mocnych, analiza opisowa
regresji jednowymiarowej, prognozowanie, analiza opisowa szeregów czasowych jednowymiarowych i prognozowanie. Problemy z wielowątkowością danych biznesowych. Przedstawienie wielowymiarowych strumieni
danych biznesowych i ich wzajemnych współzależności.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Umiejętność wykorzystania wiedzy matematycznej i statystycznej jako narzędzia w warsztacie ekonomisty. Opanowanie narzędzi matematycznych.
Pozyskiwanie, analizowanie, prezentowanie i interpretowanie danych statystycznych w kategoriach statystyki opisowej. Konstruowanie oraz ocena liniowych i nieliniowych modeli opisujących zjawiska
ekonomiczne.
Rozumienie i stosowanie metod wnioskowania statystycznego w badaniach statystycznych i ekonometrycznych. Opanowanie wiedzy o sposobach budowy modeli na podstawie danych statystycznych. Umiejętność
oceny dynamiki zmian w firmie, procesów gospodarczych, zmian otoczenia firmy, nie tylko biorąc pod uwagę pojedyncze cechy, ale tworząc agregaty wielu cech. Powinien umieć wyselekcjonować z
szeregu jego składowe: trend, składową sezonową i składową cykliczną oraz reszty szeregu kojarzone ze składową losową lub mieszanką składowych. Umiejętność korzystania ze standardowych pakietów
statystycznych, właściwa interpretacja otrzymanych wyników.
2. Kształcenie w zakresie analizy i projektowania systemów informatycznych
Obejmuje przedmioty:
- Analiza systemów informacyjnych
- Projektowanie systemów informatycznych
Treści kształcenia: Metodyka tworzenia systemów informatycznych. Miejsce analizy w procesie tworzenia systemu informatycznego. Proces analizy. Uwarunkowania realizacyjne analizy. Metody i techniki
analizy. Identyfikacja użytkowników systemu. Analiza potrzeb informacyjnych. Analiza funkcjonalna procesów informacyjnych. Modelowanie systemu z wykorzystaniem standardu UML i podejścia
strukturalnego. Modelowanie danych: diagramy obiekt-związek. Modelowanie zorientowane na zdarzenia biznesowe. Pakiety wspomagające modelowanie procesowe, strukturalne i obiektowe. Planowanie systemów
informatycznych i formułowanie strategii informatyzacji: cele, zakres i zasady projektowe oraz organizacja zespołów wykonawczych. Podejścia do projektowania systemów: procesowe, strukturalne i
obiektowe. Projektowanie interfejsu użytkownika.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Umiejętność analizy i projektowanie systemów informatycznych z wykorzystaniem narzędzi, technik, podejść i metod umożliwiających ich wdrożenie w
praktyce. Poznanie zasad analizy i projektowania systemów informacyjnych w organizacjach gospodarczych.
3. Kształcenie w zakresie programowania komputerów
Obejmuje przedmiot:
- Języki programowania
Treści kształcenia: Charakterystyka podstawowych grup języków programowania (cechy, wady, zalety, przeznaczenie). Proceduralne języki programowania oraz ich syntaktyka i semantyka. Instrukcje
decyzyjne, warunkowe i iteracyjne. Rekurencja. Funkcje i procedury. Translacja i kompilacja programu źródłowego. Testowanie programu oraz podstawowe rodzaje błędów. Deklaratywne i obiektowo
zorientowane języki programowania oraz ich syntaktyka i semantyka. Tworzenie i stosowanie klas oraz obiektów. Abstrakcyjne typy danych a klasy. Hierarchie oraz deklaracje klas. Dziedziczenie cech i
metod oraz polimorfizm. Mechanizm obsługi wyjątków. Języki programowania do generowania dynamicznych stron internetowych.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Poznanie pojęć związanych z tworzeniem oprogramowania. Zrozumienie podstawowych zagadnień algorytmiki. Rozwiązywanie problemów algorytmicznych.
Nabycie umiejętności tworzenia algorytmów oraz zapisywania ich za pomocą wybranej notacji zapisu. Poznanie najczęściej stosowanych typów oraz struktur danych. Znajomość zagadnień programowania
proceduralnego. Umiejętność wykorzystania tej wiedzy przy projektowaniu, pisaniu oraz testowaniu programów w języku proceduralnym. Znajomość zagadnień programowania deklaratywnego. Umiejętność
tworzenia bazy faktów i reguł. Znajomość zagadnień programowania obiektowego.
4. Kształcenie w zakresie modeli biznesu
Obejmuje przedmiot:
- Podstawy i modele biznesu
Treści kształcenia: Konkurencyjność – podstawowe pojęcia. Przedsiębiorstwo ery informacji i wiedzy. Firma wirtualna. Zarządzanie zintegrowane. Organizacja ucząca się. Zarządzanie procesami. Koncern
sieciowy. Benchmarking. Prezentacja współczesnych modeli i narzędzi zarządzania. Przedsiębiorstwo inteligentne. Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Organizacja fraktalna. Systemowa koncepcja
organizacji. Przedsiębiorstwo w ruchu. Przedsiębiorstwo płaskie. Przedsiębiorstwo oparte na coachingu. Zarządzanie przez cele. Zarządzanie przez innowacje. Zarządzanie przez kryzysy. Zarządzanie
przez zadania. Zarządzanie przez grupy autonomiczne. Zarządzanie przez formalizację. Zarządzanie przez koła jakości. Zarządzanie przez controlling. Zarządzanie przestrzenią organizacyjną.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje:
Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami zarządzania. Opanowanie procesów implementacji współczesnych modeli biznesowych. Zapoznanie się z kryteriami wyboru nowoczesnych modeli biznesu ze szczególnym
uwzględnieniem firm małych, średnich i dużych. Opanowanie procesów dyfuzji korporacyjnych modeli biznesu na poziom MSP.
5. Kształcenie w zakresie technologii baz danych
Obejmuje przedmiot:
- Bazy danych
Treści kształcenia: Pojęcie baz danych (BD) i ich własności. System zarządzania bazą danych – istota, realizowane funkcje, przegląd narzędzi i środowisk. Klasyczna architektura systemu bazy danych –
schematy: zewnętrzny, konceptualny i wewnętrzny. Modele danych – definicja i rodzaje: przedrelacyjne, relacyjne i postrelacyjne. Własności modelu relacyjnego i normalizacja relacji. Przegląd języków
zapytań do baz danych: algebra relacji, rachunek predykatów i inne. Język SQL (Structured Query Language) – wersje i składnia poleceń. Definiowanie schematu bazy danych i jego komponentów. Zapytania
w języku SQL: proste, kwalifikowane, wykorzystujące złączenia i zagnieżdżone. Struktury fizyczne BD i optymalizacja zapytań. Implementacja własności BD w różnych środowiskach. Istota i przetwarzanie
transakcji. Rozproszone i internetowe BD. Podejście obiektowe w bazach danych. Elementy administrowania bazami danych. Tendencje rozwojowe BD. Implementacja systemu bazy danych w wybranych
środowiskach.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Poznanie istoty i własności BD, poznanie zakresu funkcjonalnego o możliwości wykorzystania systemu zarządzania bazami danych, znajomość podstawowych
modeli baz danych i normalizacji relacji, umiejętność posługiwania się językami zapytań, umiejętność komunikacji i wykonywania prostych i złożonych zapytań wykorzystujących SQL, a także
wybranych zadań dotyczących administrowania BD, umiejętność tworzenia systemu bazy danych w wybranym środowisku.
6. Kształcenie w zakresie rozwoju systemów informatycznych
Obejmuje przedmioty:
- Rozwój systemów informatycznych
- Ekonomika systemów i przedsięwzięć informatycznych
Treści kształcenia: Cykl życia systemu. Istota i metodologie rozwoju systemów informatycznych. Zapewnienie jakości rozwoju systemu. Modelowanie procesu rozwoju oprogramowania. Narzędzia i techniki
rozwoju systemów informatycznych. Testowanie i ocena systemu: badanie wydajności, niezawodności i integralności systemu. Cykl życia przedsięwzięć informatycznych i ich produktów. Istota ekonomiki
sektora informacyjnego. Metody, narzędzia i techniki ekonomiki systemów i przedsięwzięć informatycznych. Podstawy metodyczne pomiaru i oceny efektywności, skuteczności i dopasowania IT. Rachunek CBA
(Cost-Benefits Analysis). Wybrane metody finansowe i dedykowane (NPV, IRR, TCO, Information Economics).
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Umiejętność zarządzania rozwojem systemów informatycznych z wykorzystaniem narzędzi, technik, podejść i metod umożliwiających ich wdrożenie w
praktyce, testowania i wieloaspektowej oceny systemu. Poznanie zasad rozwoju systemów informacyjnych w organizacjach gospodarczych, a także zasad testowania systemów informatycznych. Poznanie
procedur i nabycie praktycznych umiejętności stosowania podstawowych metod i narzędzi ekonomiki systemów i przedsięwzięć informatycznych, pomiaru i oceny efektywności metodami rachunku CBA z
wykorzystaniem funkcjonalności arkuszy kalkulacyjnych (NPV, IRR, elementy ekonomiki informacji).
7. Kształcenie w zakresie komunikacji w biznesie
Obejmuje przedmiot:
- Technologie komunikacyjne
Treści kształcenia: Determinanty rozwoju komunikacji w biznesie. Domeny komunikacji w biznesie: komunikacja interpersonalna, komunikacja w przedsiębiorstwie, komunikacja firmy z otoczeniem.
Podstawowe dziedziny i formy komunikacji biznesowej: marketing, reklama, public relations, lobbing, sponsoring, negocjacje gospodarcze. Technologie i systemy komunikacyjne.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Poznanie istoty, zakresu, form, narzędzi (metod, technologii, systemów) komunikacji biznesowej.