- Egzamin dyplomowy - studia I stopnia - Informatyka w biznesie (treści podstawowe)

Egzamin dyplomowy I stopnia składa się z:

GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH

1. Kształcenie z zakresu ekonomii i prawa

Obejmuje przedmioty:
- Ekonomia  (Mikroekonomia i Makroekonomia)
- Prawne i etyczne aspekty IT

Treści kształcenia: Kierunki rozwoju współczesnej ekonomii. Istota gospodarowania. Popyt, podaż i rynek. Elementy ekonomii dobrobytu: efektywność alokacyjna, równowaga i optimum Pareto, błędy rynku i regulacja publiczna. Rynki czynników produkcji. Organizacja rynku: konkurencja doskonała, monopol i oligopol a równowaga przedsiębiorstwa. Gospodarka narodowa i rachunek dochodu narodowego oraz produktu społecznego. Polityka fiskalna i handel zagraniczny a popyt globalny i równowaga makroekonomiczna. Pieniądz i system bankowy. Inflacja i bezrobocie. Państwo a wzrost gospodarczy. Teoria zachowania się konsumenta. Teoria postępowania producenta. Działanie przedsiębiorstwa: koszty, produkcja, zysk. Informacja, ryzyko i niepewność w działalności przedsiębiorstwa.
Elementy prawoznawstwa. Istota i pojęcie prawa. Funkcje prawa. Tworzenie prawa. Źródła polskiego prawa. Stosunki prawne. Podmioty prawa. Systematyka prawa. Prawo publiczne, prywatne, materialne i formalne. Prawo wewnętrzne i międzynarodowe. Gałęzie prawa i wybrane ich elementy  prawo konstytucyjne, prawo administracyjne, prawo finansowe, prawo cywilne i handlowe, prawo pracy. Podstawy prawa Unii Europejskiej.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Poznanie podstawowych kategorii ekonomicznych i  nabycie umiejętności myślenia ekonomicznego. Identyfikacja związków przyczynowo-skutkowych w skali mikro- i makroekonomicznej. Ocena skuteczności i efektywności różnych instrumentów ekonomicznych oraz ich wpływu na działalność podmiotów gospodarczych. Umiejętność korzystania z regulacji prawnych i interpretacji prawnej przepisów regulujących działalność gospodarczą.

2. Kształcenie w zakresie rachunkowości i finansów

Obejmuje przedmioty:
- Podstawy rachunkowości
- Finanse przedsiębiorstw

Treści kształcenia: Podstawy i zasady prawne rachunkowości. Majątek i kapitały przedsiębiorstwa. Bilans. Przychody. Koszty. Wynik finansowy. Rachunek zysków i strat. Operacje gospodarcze bilansowe i wynikowe. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Ewidencja kapitałów, środków pieniężnych, papierów wartościowych, rozrachunków, majątku trwałego, zapasów. Wycena składników majątkowych. Metody ustalania wyniku finansowego. Sprawozdawczość finansowa. Przedmiot i zadania finansów przedsiębiorstwa. Zasady finansowania i inwestowania – kapitał obcy i jego pozyskiwanie. Emisja akcji i obligacji. Koszty kapitałów – długów i kapitału własnego. Inwestowanie kapitału – inwestycje rzeczowe i pieniężne. Metody oceny projektów inwestycyjnych. Zarządzanie krótkoterminowe finansami firmy – zarządzanie majątkiem obrotowym i zobowiązaniami bieżącymi. Analiza fundamentalna działalności firmy (sektorowa i wskaźnikowa). Strategie podatkowe przedsiębiorstw.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Rozumienie istoty, zasad i instrumentów rachunkowości finansowej; stosowanie instrumentów rachunkowości finansowej w rozwiązywaniu problemów zarządzania. Rozumienie istoty i zasad finansów przedsiębiorstwa; analizy i planowania finansowego w przedsiębiorstwie; pozyskiwania środków finansowych; zarządzania majątkiem i strukturą kapitału.

3. Kształcenie z zakresu zarządzania biznesem

Obejmuje przedmioty:
- Teoria zarządzania
- Zarządzanie operacyjne

Treści kształcenia: Podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i organizacji. Zarządzanie samym sobą a zarządzanie instytucją. Instytucja w turbulentnym otoczeniu jako obiekt zarządzania. Zarządzanie jako proces decydowania w sytuacjach pewnych, ryzykownych i niepewnych. Składniki zarządzania: władza, autorytet,  argumenty, bodźce, styl kierowania. Menedżer we współczesnej organizacji – role kierownicze, przywództwo kierownicze. Funkcje zarządzania. Organizacja jako system społeczny (społeczna odpowiedzialność organizacji), ekonomiczny, techniczny. Organizacja jako system probabilistyczny.
Istota, cele i uwarunkowania działalności operacyjnej. System wytwarzania i jego elementy. Mechanizm funkcjonowania systemu wytwarzania. Strategiczne aspekty działalności operacyjnej. Kierunki i sposoby doskonalenia produktów i usług: projektowanie, masowa indywidualizacja (mass customization), projektowanie zorientowane na środowisko. Planowanie skali działania/uwarunkowania i zasady określania zdolności produkcyjnej systemu wytwarzania. Procesy w systemach wytwarzania (struktura, projektowanie, analiza i usprawnianie). Organizacja przestrzeni działania/grupowanie i rozmieszczanie stanowisk pracy, organizacja stanowiska pracy, materialne środowisko pracy, bezpieczeństwo pracy/. Projektowanie i mierzenie pracy: nowoczesne koncepcje organizacji pracy (pracy indywidualnej i zespołowej), zasady i metody standaryzacji pracy. Planowanie zadań i zasobów: metody harmonizowania popytu i podaży. Główne planowanie zadań: integracja działań marketingowych, handlowych i operacyjnych. Zlecanie zadań: planowanie potrzeb materiałowych. Zarządzanie zdolnościami: bilansowanie zadań z zasobami. Szczegółowe planowanie i sterowanie realizacją zadań: harmonogramowanie, szeregowanie, system kanban.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Poznanie obiektu zarządzania, zakresu przedmiotowego zarządzania, problemów i metodyki ich rozwiązywania. Przyswojenie języka teorii zarządzania i jej sfery aksjologicznej. Wyrobienie umiejętności systemowego i holistycznego postrzegania organizacji. Wiedza na temat projektowania i funkcjonowania systemów operacyjnych w organizacji, a także umiejętności w zakresie planowania, organizowania, kierowania i kontrolowania działań na poziomie operacyjnym w każdej organizacji.

4. Kształcenie z zakresu organizacji i funkcjonowania MŚP

Obejmuje przedmiot:
- Organizacja i funkcjonowanie MŚP

Treści kształcenia: Rola i znaczenie małych firm w Polsce. Specyfika zarządzania małą firmą. Przegląd możliwych form organizacyjno-prawnych (wady i zalety dla małego przedsiębiorcy). Zakładanie przedsiębiorstwa w praktyce. Źródła finansowania rozwoju małego przedsiębiorstwa. Umowa Spółki. Umowy gospodarcze. Formy opodatkowania małego przedsiębiorstwa. Formy zatrudnienia pracowników w przedsiębiorstwie.  Elementy marketingu w małej firmie. Współpraca międzynarodowa exportimport. Kontrakt  biznesowy – negocjacje. Transakcje międzynarodowe (SAD, Bill of Lading, Certificate of Origin, Ubezpieczenie, List przewozowy). Kalkulacja opłacalności transakcji.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Umiejętność założenia przedsiębiorstwa. Umiejętność wyboru optymalnej formy organizacyjnej, optymalnej formy opodatkowania małego przedsiębiorcy. Poznanie procedury najkorzystniejszego procesu finansowania małego przedsiebiorstwa (model hybrydowy). Umiejętności prowadzenia eksportu i importu produktów. Umiejętność zamknięcia/likwidacji działalności gospodarczej. Wiedza z zakresu zarządzania informacją w MŚP.

5. Kształcenie w zakresie podstaw systemów informacyjnych

Obejmuje przedmiot:
- Podstawy systemów informacyjnych

Treści kształcenia: Podstawy teoretyczne informatyki: reprezentacja danych, automaty, algorytmy, struktury danych. Definicja technologii informacyjnej. Zasady działania komputerów, podstawowe architektury, podział urządzeń komputerowych ze względu na realizowane funkcje: wprowadzania danych, przechowywania danych, przetwarzania danych, transmisji danych, wyprowadzania danych. Oprogramowanie komputerów. Podstawy programowania. Oprogramowanie narzędziowe i użytkowe. Elementy sieci komputerowych. Technologie informacyjne w biznesie. Podstawy definicyjne i typologiczne systemów informacyjnych. Elementy informatyki ekonomicznej.  Informacja a wiedza. Struktura systemu informacyjnego. Funkcje systemu informacyjnego. Kryteria typologii systemów informacyjnych i ich charakterystyka. Generacje systemów informacyjnych: systemy transakcyjne, systemy informacyjno-analityczne, systemy doradcze. Formy prezentacji informacji ekonomicznej: tabele, wykresy, schematy, mapy, ikony, rysunki, zdjęcia. Technologia multimedialna i jej charakterystyka. Strukturalne i procesowe ujęcie systemów informacyjnych. Rozwój systemów. Podstawy planowania, pozyskiwania i użytkowania systemów informacyjnych. Architektury systemów informacyjnych i ich ewolucja. Architektury warstwowe, SOA. Przykładowe systemy: systemy typowe dla MŚP, SCM, CRM.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Zapoznanie się z podstawami teoretycznymi informatyki, programów i działania komputerów. Poznanie podstawowych zagadnień i specyficznych pojęć związanych z technologią informacyjną.  Umiejętność wykorzystania technologii informacyjnych w obiektach gospodarczych. Umiejętność doboru technologii informacyjnej do obiektu gospodarczego. Zapoznanie się z najnowszymi rozwiązaniami technologiczno-technicznymi w systemach informacyjnych. Umiejętność wykorzystania środowiska informatycznego w MŚP.

zamknij
Nasza strona korzysta z plików cookies. Zachowamy na Twoim komputerze plik cookie, który umożliwi zbieranie podstawowych informacji o Twojej wizycie.
Przeczytaj jak wyłączyć pliki cookiesRozumiem