Pytania na egzamin dyplomowy (licencjat) na kierunku Zarządzanie
Pytania na egzamin dyplomowy (licencjat) na kierunku Zarządzanie
Rzadkość dóbr jako podstawa wyborów ekonomicznych.
Rynek, struktura rynków i model gospodarki rynkowej.
Suwerenność konsumenta w gospodarce rynkowej.
Doktryna „niewidzialnej ręki” i funkcje państwa w gospodarce rynkowej.
Nadwyżka konsumenta i jej zastosowanie do porównywania form rynku.
Powody monopolizacji rynku. Formy monopolu.
Praktyki monopolistyczne i ich ograniczenie prawne.
Konkurencja i współpraca na rynkach niedoskonale konkurencyjnych.
Mechanizmy uczestnictwa człowieka w organizacji.
Etapy tworzenia zespołu zadaniowego.
Konflikty wewnątrzgrupowe i międzygrupowe oraz sposoby ich rozwiązywania.
Źródła władzy menedżera i ich charakterystyka.
Rodzaje oporów przeciw zmianom w organizacji i techniki ich ograniczania.
Warunki skutecznego kierowania zespołami zadaniowymi.
Procesy integracji społecznej w organizacji.
Kultura organizacyjna jako podstawa kształtowania zachowań pracowników i menedżerów.
Etyka zachowań w organizacji.
Style kierowania.
Podstawowe parametry i rodzaje projektów.
Inicjowanie i definiowanie projektów.
Organizowanie zespołu projektowego.
Metody zarządzania projektami.
Niepowodzenia w realizacji projektów.
Metody, techniki i narzędzia rekrutacji i selekcji pracowników.
Wykorzystywanie wyników okresowych ocen pracowniczych.
Podział instrumentów motywowania.
Wynagrodzenia jako środek motywowania: struktura, funkcje, formy i systemy.
Kształtowanie rozwoju pracowników: ścieżki kariery, szkolenia, programy rezerwy kadrowej, programy sukcesji, zarządzanie talentami.
Pojęcie danych i informacji.
Pojęcie bazy danych i rodzaje baz danych.
Najważniejsze różnice między systemem informacyjnym i systemem informatycznym.
Wpływ nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych na współczesną gospodarkę.
Ewolucja systemów informatycznych oraz kierunki ich dalszego rozwoju.
Kierunki i sposoby wykorzystania serwisu internetowego w przedsiębiorstwie.
Pojęcie jakości i zarządzania jakością.
Założenia koncepcji kompleksowego zarządzania jakością (TQM).
Dokumentacja systemu zarządzania jakością.
Zarządzanie jakością według norm ISO.
Metody i techniki wspierające zarządzanie jakością.
Narzędzia doskonalenia jakości w przedsiębiorstwie.
Otoczenie marketingowe firmy: elementy składowe i znaczenie.
Marketing-mix: koncepcje 4P i 4C.
Proces podejmowania decyzji zakupu przez nabywcę: etapy i uwarunkowania.
Demograficzne cechy nabywców i ich wpływ na decyzje zakupowe.
Segmentacja rynku: cele i przebieg procesu oraz kryteria podziału nabywców na segmenty.
Pozycjonowanie marki: pojęcie i sposoby pozycjonowania.
Fazy w cyklu życia produktu i ich charakterystyka.
Funkcje i znaczenie marki w działalności rynkowej.
Czynniki wpływające na wysokość cen ustalanych w przedsiębiorstwie.
Kanał dystrybucji: budowa, uczestnicy, rodzaje i kryteria wyboru przez producenta.
Istota i cele logistyki.
Zakres działań logistycznych w sferze dystrybucji produktów.
Narzędzia komunikacji marketingowej: rodzaje i zastosowania.
Proces planowania badań marketingowych: zasadnicze etapy.
Podstawowe jakościowe i ilościowe metody badań marketingowych.
Metody doboru próby w badaniach ilościowych.
Zasady budowy kwestionariusza ankiety badawczej.
Etapy w procesie strategicznego planowania marketingowego.
Zakres analizy sytuacji firmy na potrzeby planowania marketingowego.
Analizy portfolio: zastosowania, konstrukcja, odmiany i kryteria oceny przedsięwzięć.
Funkcje przedsiębiorcy w gospodarce.
Funkcje i struktura biznes planu.
Rola analizy finansowej w przedsiębiorstwie.
Analiza progu rentowności i analiza dźwigni operacyjnej jako źródła informacji zarządczych.
Związek kosztu kapitału w przedsiębiorstwie ze strukturą jego finansowania.
Istota i znaczenie pozytywnego efektu dźwigni finansowej.
Metody oceny rentowności inwestycji jako źródła informacji.
Majątek i kapitały przedsiębiorstwa.
Bilans i rachunek zysków i strat w przedsiębiorstwie.
Inwestowanie kapitału przedsiębiorstwa – inwestycje rzeczowe i pieniężne.