Pytania na egzamin dyplomowy (licencjat) na kierunku Zarządzanie

Pytania na egzamin dyplomowy (licencjat) na kierunku Zarządzanie 


  1. Rzadkość dóbr jako podstawa wyborów ekonomicznych.
  2. Rynek, struktura rynków i model gospodarki rynkowej.
  3. Suwerenność konsumenta w gospodarce rynkowej.
  4. Doktryna „niewidzialnej ręki” i funkcje państwa w gospodarce rynkowej.
  5. Nadwyżka konsumenta i jej zastosowanie do porównywania form rynku.
  6. Powody monopolizacji rynku. Formy monopolu.
  7. Praktyki monopolistyczne i ich ograniczenie prawne.
  8. Konkurencja i współpraca na rynkach niedoskonale konkurencyjnych.
  9. Mechanizmy uczestnictwa człowieka w organizacji.
  10. Etapy tworzenia zespołu zadaniowego.
  11. Konflikty wewnątrzgrupowe i międzygrupowe oraz sposoby ich rozwiązywania.
  12. Źródła władzy menedżera i ich charakterystyka.
  13. Rodzaje oporów przeciw zmianom w organizacji i techniki ich ograniczania.
  14. Warunki skutecznego kierowania zespołami zadaniowymi.
  15. Procesy integracji społecznej w organizacji.
  16. Kultura organizacyjna jako podstawa kształtowania zachowań pracowników i menedżerów.
  17. Etyka zachowań w organizacji.
  18. Style kierowania.
  19. Podstawowe parametry i rodzaje projektów.
  20. Inicjowanie i definiowanie projektów.
  21. Organizowanie zespołu projektowego.
  22. Metody zarządzania projektami.
  23. Niepowodzenia w realizacji projektów.
  24. Metody, techniki i narzędzia rekrutacji i selekcji pracowników.
  25. Wykorzystywanie wyników okresowych ocen pracowniczych.
  26. Podział instrumentów motywowania.
  27. Wynagrodzenia jako środek motywowania: struktura, funkcje, formy i systemy.
  28. Kształtowanie rozwoju pracowników: ścieżki kariery, szkolenia, programy rezerwy kadrowej, programy sukcesji, zarządzanie talentami.
  29. Pojęcie danych i informacji.
  30. Pojęcie bazy danych i rodzaje baz danych.
  31. Najważniejsze różnice między systemem informacyjnym i systemem informatycznym.
  32. Wpływ nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych na współczesną gospodarkę.
  33. Ewolucja systemów informatycznych oraz kierunki ich dalszego rozwoju.
  34. Kierunki i sposoby wykorzystania serwisu internetowego w przedsiębiorstwie.
  35. Pojęcie jakości i zarządzania jakością.
  36. Założenia koncepcji kompleksowego zarządzania jakością (TQM).
  37. Dokumentacja systemu zarządzania jakością.
  38. Zarządzanie jakością według norm ISO.
  39. Metody i techniki wspierające zarządzanie jakością.
  40. Narzędzia doskonalenia jakości w przedsiębiorstwie.
  41. Otoczenie marketingowe firmy: elementy składowe i znaczenie.
  42. Marketing-mix: koncepcje 4P i 4C.
  43. Proces podejmowania decyzji zakupu przez nabywcę: etapy i uwarunkowania.
  44. Demograficzne cechy nabywców i ich wpływ na decyzje zakupowe.
  45. Segmentacja rynku: cele i przebieg procesu oraz kryteria podziału nabywców na segmenty.
  46. Pozycjonowanie marki: pojęcie i sposoby pozycjonowania.
  47. Fazy w cyklu życia produktu i ich charakterystyka.
  48. Funkcje i znaczenie marki w działalności rynkowej.
  49. Czynniki wpływające na wysokość cen ustalanych w przedsiębiorstwie.
  50. Kanał dystrybucji: budowa, uczestnicy, rodzaje i kryteria wyboru przez producenta.
  51. Istota i cele logistyki.
  52. Zakres działań logistycznych w sferze dystrybucji produktów.
  53. Narzędzia komunikacji marketingowej: rodzaje i zastosowania.
  54. Proces planowania badań marketingowych: zasadnicze etapy.
  55. Podstawowe jakościowe i ilościowe metody badań marketingowych.
  56. Metody doboru próby w badaniach ilościowych.
  57. Zasady budowy kwestionariusza ankiety badawczej.
  58. Etapy w procesie strategicznego planowania marketingowego.
  59. Zakres analizy sytuacji firmy na potrzeby planowania marketingowego.
  60. Analizy portfolio: zastosowania, konstrukcja, odmiany i kryteria oceny przedsięwzięć.
  61. Funkcje przedsiębiorcy w gospodarce.
  62. Funkcje i struktura biznes planu.
  63. Rola analizy finansowej w przedsiębiorstwie.
  64. Analiza progu rentowności i analiza dźwigni operacyjnej jako źródła informacji zarządczych.
  65. Związek kosztu kapitału w przedsiębiorstwie ze strukturą jego finansowania.
  66. Istota i znaczenie pozytywnego efektu dźwigni finansowej.
  67. Metody oceny rentowności inwestycji jako źródła informacji.
  68. Majątek i kapitały przedsiębiorstwa.
  69. Bilans i rachunek zysków i strat w przedsiębiorstwie.
  70. Inwestowanie kapitału przedsiębiorstwa – inwestycje rzeczowe i pieniężne.


zamknij
Nasza strona korzysta z plików cookies. Zachowamy na Twoim komputerze plik cookie, który umożliwi zbieranie podstawowych informacji o Twojej wizycie.
Przeczytaj jak wyłączyć pliki cookiesRozumiem