Specjalność pod opieką Katedry Ekonomiki i
Organizacji Przedsiębiorstwa
oferowana na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych II stopnia
Opiekun specjalności: dr Dorota Teneta-Skwiercz (dorota.teneta@ue.wroc.pl)
PREZENTACJA SPECJALNOŚCI [PDF]
Specjalność umożliwia pozyskanie nowoczesnej wiedzy z zakresu zarządzania różnymi jednostkami organizacyjnymi, bez względu na przedmiot i rodzaj działalności (biznesowej czy publicznej), jej formę organizacyjno - prawną, formę własności i wielkość organizacji. Studenci tej specjalności zdobywają wiedzę i kształtują umiejętności menedżerskie, przygotowujące do realizacji różnorodnych zadań zarządczych związanych z:
• prowadzeniem nowoczesnego przedsiębiorstwa (przedsiębiorstw o różnych formach prawnych i własnościowych, o różnej wielkości);
• kierowaniem jednostkami organizacyjnymi sektora publicznego (w takich sferach jak administracja państwowa i samorządowa, nauka, edukacja, kultura, ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, itd.).
Absolwenci tej specjalności są przygotowani do pracy na specjalistycznych i kierowniczych stanowiskach wszystkich rodzajów organizacji, zarówno tych o charakterze biznesowym, jak i należących do sektora publicznego. Mogą też z powodzeniem wykonywać zawód doradcy i konsultanta w zakresie organizowania (w tym konstruowania i doskonalenia architektury systemu zarządzania organizacją) oraz kierowania tego rodzaju organizacjami.
Studia zapoznają studentów ze współczesnymi koncepcjami i metodami organizacji i zarządzania. Studenci poznają zasady zarządzania strategicznego i marketingu, ale także bardziej szczegółowe metody, techniki i narzędzia zarządzania i usprawniania organizacji. Pozyskują wiedzę dotyczącą zarządzania zmianami (w tym innowacjami organizacyjnymi), zarządzania zasobami ludzkimi i negocjacji. Uczą się podejścia procesowego i metod ciągłego doskonalenie procesów, a także podstaw zarządzania projektami (metody PRINCE2, PMBOK, techniki CPM, PERT) w rozwiązywaniu problemów menedżerskich. Poznają tajniki prawa cywilnego i handlowego, a także zasady etyki w zarządzaniu. Studenci mają możliwość pogłębiania specjalizacji (węższego profilowania swoich kompetencji, zgodnie z własnymi zainteresowaniami) poprzez dokonywanie wyboru przedmiotów specjalizacyjnych, w ramach wielogodzinnego bloku takich przedmiotów.
W trakcie kształcenia na tej specjalności, oprócz wykładów i ćwiczeń, na których prezentowane są studia przypadków (opisy wprowadzania i funkcjonowania różnych rozwiązań zarządczych w wybranych organizacjach), przygotowywane są indywidualne lub grupowe projekty badawcze, dla rozwiązania określonych problemów. Zajęcia są też prowadzone z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu audiowizualnego i z pomocą technik komputerowych.
Absolwenci tej specjalności posiadają kompetencje umożliwiające podejmowanie racjonalnych decyzji dotyczących zarówno szczebla strategicznego, jak i operacyjnego, w różnych sferach funkcjonowania organizacji biznesowych (produkcyjnych, handlowych, usługowych) i podmiotów sektora publicznego. Mają umiejętności kierowania podmiotami i zespołami ludzkimi, planowania i organizowania pracy zespołowej, stosowania odpowiednich sposobów motywowania. Są przygotowani do zarządzania w warunkach ryzyka i niepewności, w warunkach internacjonalizacji (umiędzynarodowienia) działalności oraz w warunkach różnic kulturowych. Posiadają też rozbudzone zainteresowania poznawcze i badawcze, co przygotowuje ich do podjęcia studiów III stopnia (studiów doktoranckich).