INNOWACJE RYNKOWE – PROJEKTOWANIE I WDRAŻANIE (II STOPIEŃ)
Specjalność pod opieką Instytutu Marketingu
oferowana na studiach stacjonarnych II stopnia
Opiekun specjalności:
dr Sylwia Wrona (sylwia.wrona@ue.wroc.pl)
Partner specjalności
Szanowni Państwo,
miło nam poinformować, że specjalność "INNOWACJE RYNKOWE – PROJEKTOWANIE I WDRAŻANIE"
została wyróżniona na forum międzynarodowym w konkursie POLISHOPA HONEYCOMBS AWARD 2016
w kategorii EDUKACJA jako innowacyjny projekt oparty na metodyce Design Thinking
(najlepsze inicjatywy powstałe w
Polsce).
PREZENTACJA SPECJALNOŚCI
[PDF]
Opis specjalności
Żyjemy w świecie, w którym podstawą działalności biznesowej staje się innowacja. W świecie, gdzie najbardziej poszukiwanymi cechami kapitału
ludzkiego są kreatywność, otwartość na innych, zaangażowanie, zdolność do planowania i realizacji przedsięwzięć, umiejętność pracy w interdyscyplinarnym zespole, twórcze rozwiązywanie coraz
bardziej złożonych problemów czy w końcu chęć do ciągłego uczenia się oraz podejmowania nowych wyzwań. Także tych związanych z prowadzeniem własnego biznesu.
-
Jak zatem tworzyć i skutecznie wdrażać innowacyjne rozwiązania?
-
Jak rozwijać w sobie wymienione cechy?
-
Gdzie i w jaki sposób szukać pomysłu na biznes?
Na te pytania odpowiada oferowana przez Instytut Marketingu specjalność INNOWACJE RYNKOWE - PROJEKTOWANIE I WDRAŻANIE. Tworzona w oparciu o
Design Thinking, obejmuje ona całość działań innowacyjnych, punktem odniesienia czyniąc użytkownika. Ma przy tym charakter praktyczny. Podstawą na modułach
specjalizacyjnych jest praca warsztatowa. Nacisk kładziony jest na procesy, metody, techniki, narzędzia, pozwalające tworzyć i skutecznie wdrażać innowacyjne rozwiązania w różnych
dziedzinach i obszarach biznesu. Rozwiązania, które są pożądane przez użytkowników, technologicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione.
Profil absolwenta został opracowany w oparciu o aktualne trendy i wymagania rynku, z uwzględnieniem perspektywy PRACODAWCY/ UCZELNI/ STUDENTA.
Do kogo skierowana jest specjalność?
Specjalność dedykowana jest osobom z pasją i ciekawością świata, które chcą tworzyć wartościowe i użyteczne rozwiązania oraz przekuwać ideę w praktykę. Niezależnie czy podejmą
pracę w przedsiębiorstwach stawiających na innowacyjność, budujących swoją przewagę w oparciu o design i efektywną komercjalizację niekonwencjonalnych rozwiązań, czy też założą STARTUP i będą
prowadzić własny biznes.
Zasadnicze treści kształcenia
Specjalność dostarcza wiedzy i rozwija umiejętności pozwalające tworzyć (projektować) i skutecznie wdrażać innowacje, niezależnie od ich charakteru. Kształci i rozwija umiejętność
pracy w interdyscyplinarnych zespołach, patrzenia z różnej perspektywy na problemy, kreatywnego i krytycznego myślenia, szukania użytecznych rozwiązań, ich testowania, a także skutecznego wcielania
pomysłów w czyn.
Podczas spotkań w trakcie modułów specjalizacyjnych studenci wprowadzani są w tematykę innowacyjności, w tym innowacji społecznych, zapoznają się z ideą projektowania zorientowanego na użytkownika
(User Centered Design), uczą się budować zespoły projektowe, skutecznie komunikować w grupie, obserwować użytkowników, rozpoznawać ich potrzeby, właściwie interpretować wyniki prowadzonych badań,
definiować faktyczny problem, zarządzać procesem kreatywnym, wykorzystywać techniki twórczego generowania pomysłów, tworzyć prototypy (wizualizować pomysły), testować je w środowisku użytkownika
(eksperymentować), oceniać i usprawniać pomysły, tworzyć modele biznesowe, komercjalizować i wdrażać najlepsze rozwiązania. Poznają proces projektowy, metody, techniki i narzędzia… (dla kogo?, co?,
kto?, jak?, gdzie?, kiedy?, dlaczego?, w jakim celu?, w jaki sposób?, jakimi środkami?…)
Przedmioty specjalizacyjne
Przedmioty (kursy) specjalizacyjne obejmują cały proces projektowania i wdrażania innowacji - studenci nabywają kompetencje istotne dla każdego etapu.
-
P1/ Projektowanie innowacji – zakres: innowacyjność w biznesie, innowacje społeczne, projektowanie zorientowane na użytkownika (User Centered Design), filozofia Design Thinking (w tym warsztat Design Thinking
Jam - proces w pigułce), budowa zespołu projektowego, komunikacja w zespole
-
P2/ Empatyzacja i definiowanie problemu jako podstawa projektowania innowacji –
zakres: badania wspierające innowacyjność (badania w projektowaniu zorientowanym na użytkownika), modelowanie oparte na badaniach, analiza trendów i insighty
rynkowe, definiowanie rzeczywistego problemu i określanie założeń dla projektowanych rozwiązań
-
P3/ Ideacja i twórcze rozwiązywanie problemów – zakres: trening (pobudzanie) kreatywności, twórcze rozwiązywanie problemów, ideacja - metody, techniki, narzędzia, generowanie pomysłów, analiza rozwiązań, kreatywność w biznesie
(źródła inspiracji)
-
P4/ Prototypowanie i testowanie rozwiązań – zakres: prototypowanie (nadawanie pomysłom fizycznej formy) i design przemysłowy, informatyczne
narzędzia projektowe, grafika komputerowa, testowanie rozwiązań (testy użyteczności, ocena/ewaluacja i poprawianie rozwiązań, optymalizacja/doskonalenie)
-
P5/ Projektowanie doświadczeń i service design – zakres: projektowanie doświadczeń użytkownika (UX Design), myślenie
wizualne w innowacjach, service design, projektowanie propozycji wartości
-
P6/ Komercjalizacja i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań – zakres: komercjalizacja i wdrażanie rozwiązań, w tym modele biznesowe, źródła finansowania i budżetowanie projektu, wycena wartości, ochrona prawna, Startupy, strategia działania
(ramowy plan i procedury wdrożenia zaprojektowanych rozwiązań), nowoczesne narzędzia komunikacji z rynkiem (instrumenty kreowania wizerunku firmy i budowania relacji z
użytkownikiem)
Formy kształcenia
-
zajęcia w trybie warsztatowym w zespołach projektowych
-
interaktywne seminaria, konsultacje, debaty, panele dyskusyjne
-
zajęcia w pracowniach komputerowych
-
wizyty studyjne, badania terenowe…
Zajęcia w ramach przedmiotów (kursów) specjalizacyjnych prowadzone są przez pracowników Instytutu Marketingu oraz gości z praktyki gospodarczej - ekspertów z wielu
dziedzin nauki oraz różnych obszarów biznesu w MODELU OPEN INNOVATION (szeroka współpraca oraz integrowanie wewnętrznej i zewnętrznej wiedzy). Każdy przedmiot (kurs) specjalizacyjny
przygotowuje oraz realizuje zespół prowadzących. Studenci przechodząc przez kolejne etapy procesu projektowania i wdrażania innowacji, realizują projekt zespołowy pod okiem mentora (pracują w
interdyscyplinarnych zespołach).
Jak wygląda realizacja zajęć na przedmiocie specjalizacyjnym?
-
wprowadzenie: wyjaśnienie istoty przedmiotu oraz jego usytuowanie w całym procesie (wskazanie miejsca i relacji z innymi przedmiotami),
-
opis procedur, metod, technik i narzędzi,
-
przykłady innowacyjnych rozwiązań (inspiracje, case'y),
-
dodatkowe materiały, literatura,
-
praca projektowa (tryb warsztatowy) - zasadnicza część zajęć.
Sylwetka absolwenta
Absolwenci przygotowani są do pracy:
-
w przedsiębiorstwach stawiających na innowacyjność, chcących budować swoją przewagę konkurencyjną w oparciu o design i efektywną komercjalizację
niekonwencjonalnych rozwiązań,
-
w agencjach projektowych/ kreatywnych,
-
w agencjach konsultingowych/ doradczych,
-
biurach usług brokerskich,
-
w działach badawczo-rozwojowych, designu i rozwoju innowacji, marketingu i sprzedaży,
-
na stanowiskach takich, jak: Research & Developers Manager, Product/Brand Manager, Project Manager, Growth Manager, Customer Experience Manager, UX Designer,
Product Designer
-
w ramach własnej działalności gospodarczej (zakładania STARTUPÓW; Co-Founder/CEO).
Absolwent specjalności:
-
dysponuje kompleksową wiedzą dotyczącą zasad funkcjonowania innowacyjnej gospodarki, działania rynku, nowych trendów, szans i wyzwań stojących przed
przedsiębiorcami oraz zagadnień etycznych związanych z życiem gospodarczym,
-
dysponuje specjalistyczną, nowoczesną wiedzą z zakresu designu/projektowania zorientowanego na użytkownika (UCD) oraz komercjalizacji i wdrażania
innowacyjnych rozwiązań,
-
potrafi identyfikować dostępne możliwości działalności osobistej, zawodowej lub gospodarczej/ biznesowej (wie co i jak, w jaki sposób) oraz
inspirować innych,
-
posiada zdolność do planowania przedsięwzięć i prowadzenia ich dla osiągnięcia zamierzonych celów - umiejętność proaktywnego zarządzania projektami
(analizowanie, planowanie, organizowanie, kierowanie, komunikowanie, wdrażanie, ocena, raportowanie/sprawozdawczość, itp.),
-
wykazuje się zdolnością prawidłowej oceny ryzyka i podejmowania go w uzasadnionych wypadkach oraz zdolnością do autorefleksji (identyfikacji i oceny własnych
mocnych oraz słabych stron),
-
posiada zdolność do pracy indywidualnej oraz zespołowej i efektywnego porozumiewania się w interdyscyplinarnym środowisku pracy (rozumienia różnych punktów
widzenia, krytycznego myślenia i konstruktywnego prezentowania stanowisk),
-
charakteryzuje się zaangażowaniem oraz poczuciem odpowiedzialności w środowisku pracy, jest kreatywny i niezależny, jednak otwarty na poglądy innych osób,
cechuje go inicjatywność, odwaga, determinacja w osiąganiu celów oraz ciekawość świata, chęć do ciągłego uczenia się i podejmowania nowych
wyzwań.
Zdobyta wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne tworzą solidny fundament dla rozwoju zawodowego absolwenta. Pozwalają także
na kontynuację kształcenia na trzecim stopniu studiów.