Specjalność pod opieką Katedry Finansów
oferowana na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych II stopnia
Opiekun specjalności: dr Paweł Prędkiewicz (pawel.predkiewicz@ue.wroc.pl)
PREZENTACJA SPECJALNOŚCI [PDF]
Specjalność nakierowana jest na przygotowanie teoretyczne i praktyczne absolwentów do współpracy z podmiotami sektora ochrony zdrowia.
Celem edukacji jest:
1.Wyposażenie absolwenta w nowoczesną, użyteczną wiedzę i kompetencje w zakresie zarządzania finansami w jednostkach ochrony zdrowia.
2. Przekazanie absolwentowi pogłębionej wiedzy i umiejętności posługiwania się nią w realizacji zadań i wyzwań dotyczących zarządzania nowoczesnym podmiotem medycznym (komercyjnym, publicznym i społecznym).
3. Przygotowanie absolwenta do podjęcia funkcji menedżera w jednostkach ochrony zdrowia.
Absolwenci kierunku Finanse i Rachunkowość, w tym również na specjalności Finanse i ryzyko w opiece zdrowotnej, otrzymują szeroką wiedzę z obszaru finansów. W szczególności w ramach przedmiotów ogólnorozwojowych oraz kierunkowych wskazać można:
Studenci tej specjalności otrzymają wiedzę z zakresu zarządzania i finansów ukierunkowaną na problemy decyzyjne podmiotów ochrony zdrowia o różnych formach organizacyjnych i własnościowych ( tj. publicznych, niepublicznych, prywatnej praktyki i społecznych).
Ważnymi treściami kształcenia będą problemy dotyczące organizowania i planowania działalności placówek ochrony zdrowia, w tym zarządzania finansami, kontraktowania świadczeń zdrowotnych,
kształtowania oferty usługowej i standardów ich jakości, sprawnego organizowania obsługi pacjentów i promocji. Istotnym elementem programu będzie analiza procesu zarządzania ryzykiem w podmiotach
oraz współpracy na styku sektora publicznego i prywatnego. Problemy te będą przedstawiane na tle osiągnięć innych krajów europejskich.
Absolwenci tej specjalności będą wyposażeni w wiedzę teoretyczną i umiejętność jej praktycznych zastosowań. Cechować się będą przygotowaniem i gotowością do podjęcia funkcji doradczych, analitycznych i menedżerskich w jednostkach ochrony zdrowia.
Zajęcia mają formę wykładową, ćwiczeniową i laboratoryjną. Są tak skonstruowane, by łączyć przekaz wiedzy z dyskusją grupową i rozwiązywaniem przypadków (case study). Wykładowy i warsztatowy
charakter zajęć dydaktycznych jest szansą na utrwalanie wiedzy i wyrabianie umiejętności pracy zespołowej, kierowania zespołem, podejmowania decyzji, prowadzenia dyskusji i argumentowania swoich
sądów, a przede wszystkim kształtowania praktycznych cech menedżera.
Ponadto aktywne formy prowadzenia zajęć rozwijają kreatywność studentów i ich aktywność oraz gotowość do podejmowania wyzwań na zmiennym rynku ochrony zdrowia w Polsce i na świecie.
Zajęcia są prowadzone z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i technik prezentacyjnych, nowoczesnego sprzętu audio-wizualnego i komputera. Organizowane są także spotkania z udziałem menedżerów ochrony zdrowia, co daje szanse prezentacji i dyskusji nad faktycznymi problemami funkcjonowania jednostek ochrony zdrowia.
Oferta jest skierowana do osób, które zainteresowane są jest przygotowany do pełnienia funkcji analitycznych, doradczych lub
menedżerskich w jednostkach ochrony zdrowia o różnych formach własności i zorganizowania. Cechuje go umiejętność podejmowania odpowiedzialności za decyzje i wskazane rozwiązania
mające skutki dla pozycji, wizerunku i rozwoju podmiotów ochrony zdrowia.
Wyróżniającą jego cechą jest wyposażenie w nowoczesną, teoretyczną i użyteczną wiedzę oraz kompetencje społeczne i praktyczne w zakresie zarządzania finansami w jednostkach ochrony zdrowia;
posiadanie umiejętności: krytycznej analizy, interpretacji i oceny zjawisk i procesów występujących na rynku ochrony zdrowia oraz oceny ich wpływu na funkcjonowanie podmiotów ochrony zdrowia, co
wyznacza problemy decyzyjne i sposoby ich rozwiązania.
Absolwent Specjalności Finanse i ryzyko w opiece zdrowotnej jest przygotowani do pracy na stanowiskach: specjalistycznych w systemie zarządzania, menadżerów średniego i wyższego szczebla, doradców
i konsultantów w organizacjach ochrony zdrowia o różnych formach organizacyjnych i własnościowych.
Ponadto ma rozbudzone zainteresowania poznawcze oraz ambicje podnoszenia kwalifikacji i kontynuowania edukacji także na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich).