Uczelnia nasza działa w zmieniającym się otoczeniu gospodarczym i społecznym.
Jakie są główne współczesne trendy w gospodarce, życiu społecznym i w technologiach? Co wynika z nich dla przedsiębiorstw, dla sektora finansowego, dla sektora publicznego, dla konsumentów?
Raporty ekspertów i strategie europejskie potwierdzają, że ogromnym wyzwaniem rozwojowym są:
- problemy środowiskowe, takie jak zmiany klimatu, utrata różnorodności biologicznej i wyczerpywanie się zasobów, zanieczyszczenie powietrza, odpady (Sustainability)
- globalne problemy społeczne, związane z nierównościami w dystrybucji dochodów oraz utrata zaufania społecznego do liderów politycznych i ekonomicznych (Responsibility)
- rewolucja cyfrowa związana z rolą wiedzy, wykorzystaniem technologii IT, innowacjami, rozwojem badań naukowych (Innovation)
W Strategii Europa 2020 wyrażone to jest poprzez trzy wzajemnie ze sobą powiązane priorytety:
- rozwój inteligentny: rozwój gospodarki opartej na wiedzy i innowacjach,
- rozwój zrównoważony: wspieranie gospodarki efektywniej korzystającej z zasobów, bardziej przyjaznej środowisku i bardziej konkurencyjnej,
- rozwój sprzyjający integracji społecznej: wspieranie gospodarki o wysokim poziomie zatrudnienia, zapewniającej spójność społeczną i terytorialną.
Sprostanie tym wyzwaniom jest możliwe jedynie poprzez głębokie zmiany strukturalne w systemie gospodarczym i w modelach biznesowych. Konieczne jest przejście od gospodarki opartej na wzroście
PKB i eksploatacji zasobów naturalnych do działalności odpowiedzialnej środowiskowo i społecznie: do gospodarki niskoemisyjnej, zasobooszczędnej, „zielonej”, opartej na „czystych” technologiach; do
odpowiedzialnej konsumpcji; większej sprawiedliwości i równości społecznej wewnątrz- i międzypokoleniowej.
Obecnie zrównoważony rozwój staje się motorem ożywiającym rozwój, głównym celem inwestycji i transferu publicznych pieniędzy np. z funduszy strukturalnych oraz sposobem na stwarzanie nowych
miejsc pracy. Istotą rozwoju UE w latach 2010-20 będzie wprowadzenie idei niskoemisyjnej zielonej gospodarki do głównego nurtu unijnych polityk oraz do wszystkich instrumentów finansowych w tym
do polityki spójności, polityki rolnej, polityki energetycznej, transportowej, polityki badań i rozwoju a także pomocy humanitarnej i rozwojowej wobec krajów trzecich.
Rozwój inteligentny oznacza kontynuację rozwoju gospodarki opartej na wiedzy poprzez innowacje, edukację, badania i rozwój, widząc je jako szansę wzrostu konkurencyjności gospodarki
europejskiej.
Zachęcamy do zapoznania się z raportami opublikowanymi przez podmioty zewnętrzne:
- W raporcie pt. „Breaking point: Wage theft, violence and excessive workloads are pushing garment workers to breaking point during the pandemic” (Punkt przełomowy. Kradzież
wynagrodzeń, przemoc i nadmierne obciążenie pracą popychają pracowników przemysłu odzieżowego do punktu krytycznego w czasie pandemii) Clean Clothes Campaign pokazuje, że H&M, Nike i Primark
doprowadziły pracowników fabryk w swoich łańcuchach dostaw w Bangladeszu, Kambodży i Indonezji do desperacji podczas pandemii COVID-19. Ponad połowa pracowników, z którymi przeprowadzono wywiady
na potrzeby raportu wskazała badaczom, że doświadczyli cięć płac podczas pandemii. Prawie 70% pracowników, z którymi przeprowadzono wywiady, doświadczyło okresów, w których nie otrzymywali
normalnych, sprzed pandemii płac. Wszyscy ci pracownicy żyli w biedzie przed pandemią, a teraz jest im jeszcze trudniej związać koniec z końcem. Badania pokazują, że dzieje się tak z pracownikami
w łańcuchach dostaw wszystkich trzech marek. Raport do pobrania w j. ang. pod linkiem: https://labourbehindthelabel.org/report-brands-are-pushing-garment-workers-to-breaking-point-during-the-pandemic/
- Na zlecenie Fairtrade International i Fairtrade Polska w lutym i marcu 2021 roku GlobeScan przeprowadził badania konsumenckie na temat Fairtrade, które objęły 15 418 osób z
15 rynków: Australii, Belgii, Finlandii, Francji, Hiszpanii/Półwyspu Iberyjskiego, Holandii, Irlandii, Kanady, Niemiec, Nowej Zelandii, Polski, Szwajcarii, Szwecji, USA i Wielkiej Brytanii.
Szczegóły: https://www.fairtrade.org.pl/wp-content/uploads/2021/08/2021-PL-Badanie-konsumenckie-Fairtrade-GlobeScan.pdf
- Z szóstego Globalnego Badania Inwestorów Instytucjonalnych EY „Is your ESG data unlocking long-term value?” wynika, że pandemia COVID-19 stała się katalizatorem wzrostu
znaczenia czynników ESG. 90% inwestorów instytucjonalnych przykłada większą wagę do kwestii ESG w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych. Zwiększa się waga raportowania wyników ESG –
w 2021 roku analizowało je 78% inwestorów, a w 2018 r. zaledwie 32%. Okazuje się, że wdrożenie ESG będzie kluczowe dla polskich przedsiębiorstw realizujących transformację energetyczną przy
pozyskiwaniu środków od inwestorów instytucjonalnych. Raport w j. ang. do pobrania pod linkiem: https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2021/12/ey-institutional-investor-survey.pdf
-
W styczniu 2022 ukazał się raport „Jak to powiedzieć…?” o narracjach w obszarze zmian klimatu i katastrofy klimatycznej. Przygotowała go agencja Lata Dwudzieste, w oparciu o
oprogramowanie, które poddało analizie sposób opowiadania o zmianach klimatu w zachodnim świecie od czasu rozpoczęcia zbierania podpisów pod Porozumieniem paryskim w 2016 r. aż do dzisiaj.
Publikacja jest do pobrania na stronie: https://lata-dwudzieste.pl/wp-content/uploads/2022/01/lata-dwudzieste-jak-to-powiedziecxx-4.pdf